‼️🌐A BP leállítja a Vörös-tenger szállítását az Irán által támogatott huthi lázadók támadásai miatt‼️
🔶️ A hírre meredeken emelkedett az olaj. A globális benchmark, a Brent nyersolaj hordónkénti ára 1,1%-kal 77 dollárra emelkedett. Az amerikai olaj hordónként 1 százalékkal 72 dollárra emelkedett.
🔶️ A hír megzavarta az egész energiapiacot: Európa irányadó földgázszerződésének határidős árai közel 8%-kal emelkedtek, majd hétfőn kora délutánra 5,5%-kal emelkedtek a kereskedési nyereségek, megawattóránként 35 euróra (38,20 dollárra). Ez még mindig jóval alatta marad a 2022 augusztusában, a kontinens energiaválság csúcsán tapasztalt 320 eurós (349,24 dolláros) megawattóránkénti minden idők legmagasabb értékének, de egyértelmű jele annak, hogy a támadásokat követően az energiaárak felborultak.
🔶️ „Ez azt jelenti, hogy egy hét értelmes kapacitás-átirányításnak néhány hét késleltetése után több hónapra is tovagyűrűző hatásai lehetnek” – írták vasárnapi jegyzetükben az UBS elemzői, kiemelve, hogy a globális konténerkereskedelem mintegy 30%-a a Szuezen keresztül halad. Csatorna.
🛢 🌍 🚢 Íme a TOP 10 ok, amiért a BP leállítja az olajszállító tartályhajók Vörös-tengeri tranzitját, ami riasztóbb, mint Maersk szünete
1️⃣A tankerek sebessége korlátozott, és nem tudnak felgyorsulni, hogy pótolják az időt, miközben a hosszabb útvonalon navigálnak Afrika Jóreménység-foka körül.
2️⃣Míg a konténerszállító piacon többletkapacitás van, addig a tartályhajók piacán minimális többletkapacitás.
3️⃣A tartályhajóipar legnagyobb szereplői (pl. $INSW , $FRO , $STNG ) kisebb piaci részesedést birtokolnak a domináns konténerszállító társaságokhoz ( @MSCCargo , @Maersk , @cmacgm ) képest. A kis cégek és magánszervezetek nagyobb valószínűséggel hajóznak be háborús övezetekbe, mint a nagy multinacionális konglomerátumok. Ha $FRO leállítaná az összes hajóját, a hatás minimális lenne, mert nagyszámú független hajótulajdonos van – a legnagyobb kontingens görögök –, akik helyettesíthetik őket.
4️⃣BP, ma kevés hajója van. Inkább vásárlók, mint fuvarozók. Ez hasonló ahhoz, hogy a kiskereskedelmi óriások, mint a Walmart vagy az Amazon leállítják a szállítást, ami jelentős lépés @Maersk döntésén túl. Az olyan hatalmas ügyfelek, mint a BP, jobban tudják koordinálni és leállítani a főbb vonalakat és a függetleneket.
5️⃣Az Irán által támogatott huthik gazdaságilag nyernek. A globális olajárak emelkedhetnek, ami Irán javára válik, míg az ázsiai árak viszonylag csökkenhetnek, mivel az Ázsiába vezető útvonalak továbbra is nyitva maradnak, ami Irán legfontosabb kereskedelmi partnerének, Kínának előnyös.
6️⃣Az olajtársaságok, amelyek nagyobb befolyást gyakorolnak a nyugati haditengerészeti politikára, mint a konténersorok, jobban felkészültek a fegyveres konfliktusokból eredő zavarok kezelésére, és több tapasztalattal rendelkeznek a hadseregre gyakorolt politikai nyomásgyakorlásban. Jobban fel vannak szerelve arra, hogy segítsenek az amerikai haditengerészetnek és a NATO-nak megszervezni a választ.
7️⃣A tartályhajók veszélyes rakományt szállítanak, az olajtársaságok pedig kiváló kockázatelemző rendszerekkel rendelkeznek. Ha a tartályhajók továbbra is hajóznak, miközben @Maersk szünetet tartott, az a Maersk elleni túlreagálás vádjához vezethet.
8️⃣A Vörös-tenger válsága idején a külföldi lobogó alatt közlekedő vonalak felcserélődhetnek az Egyesült Államok lobogója alatt közlekedő hajókkal, például $MATX és @Maersk tulajdonában lévő hajókkal, amelyek garantálják az Egyesült Államok haditengerészetének védelmét. A BP hasonlóképpen igazodhat $OSG hez, a legnagyobb amerikai lobogó alatt közlekedő tartályhajó társasághoz, de az OSG jelenleg nagyon kevés tartalékkapacitással rendelkezik, és sok hajójuk nem tudja áthelyezni a hajókat, mert a Védelmi Minisztériummal szerződött.
9️⃣A határidős piacok rövid távon nagyban befolyásolhatják az olajárakat, lehetővé téve az árukereskedők számára, hogy potenciálisan felerősítsék a válságot. Az olaj az iparágak szélesebb köre számára létfontosságú, mint a konténerhajók, közvetlenebbül hatva a politikusokra és a geopolitikai feszültségekre.
🔟Az olajszállító tartályhajók és a közel-keleti konfliktusok… hát… történelmileg egy robbanásveszélyes kombináció
A tartályhajók piacán jelenleg tapasztalható rugalmasság hiánya az elsődleges gondom. A konténerszállító hajók növelhetik a sebességet a késések kompenzálására, és a kapacitás áthelyezhető a csendesebb útvonalakról. A tartályhajók azonban jellemzően csak megteltek hajóznak, rendkívül szűk piaccal kell szembenézni, kevés tartalék hajóval, és nincs elég sebesség ahhoz, hogy “bepótolják az időt”, miközben megkerülik a Jóreménység-fokot.
Sok tartályhajót is túlterheltek, és jelenleg az USA-ból szállítanak rakományt Európába és Ázsiába, hogy helyettesítsék a szankcionált orosz nyersolajat. A Mexikói-öbölből Ázsiába vezető útvonal különösen aggasztó, mert a Panama-csatorna alacsony vízszintje miatt a tartályhajók már kezdik átirányítani a dél-amerikai Horn-fokot.
⚡️🇾🇪 A BP Oil bejelentése után, miszerint nem szállítanak tartályhajókat a Vörös-tengeren keresztül, a Frontline LTD, a világ 4. legnagyobb olajszállító hajózási társasága is kijelentette, hogy a végtelenségig elkerülik a Vörös-tengert.
Forrás:Thredreader