Miért gondoljuk azt, hogy a nyugati kultúra mindenképpen követendő példa? Miért akarjuk magunkra erőltetni a progresszív ideológiákat? A válasz egyszerű: manapság ebben mérik, hogy mennyire vagy elfogadó és emberközpontú. A nyugati kultúra követése egyfajta felsőbbrendűségérzéshez társul. Természetesen jó, ha tudunk tanulni egymástól, vagy felfigyelünk egy-egy követendő példára a környezetünkből, azonban ne felejtsünk el mérlegelni, mielőtt birkamód követni kezdünk mindenfajta habos-babos fancy ideát, csak azért, mert az divatosnak tetszik. Ez ugyanúgy igaz a kultúrára, mint a jelen írás fókuszát jelentő gazdasági életre.
Nézzük csak meg azokat a nyugati tendenciákat, amelyek a magyar munkaerőpiacra hatnak, befolyásolják azt, esetlegesen diszkriminálják a magyar munkavállalókat!
Az elmúlt éveket tekintve a vezetéstudomány új ágaként született meg a „különbözőség menedzsment” (angolul diversity management).
A diverzitás fogalma többek között magába fogalaja az emberek kulturális, nyelvi, faji, vallási, nemi, szexuális és még sok más területre vonatkozó különbözőségeit. Egyszerűen fogalmazva: adjuk meg mindenkinek a lehetőséget és legyünk „sokszínűek”! Ezzel alapjaiban véve nincs is semmi probléma mindaddig, amíg nem feltétel egy pozíció betöltéséhez, hogy az illető tartozzon a fentebb említett kategoriák valamelyikébe.
Sokat beszélünk a nemi diszkriminációról, azonban a legtöbb esetben csak abban a kontextusban jön elő, miszerint a nők hátránnyal indulnak a munkaerőpiacon.
A pozitív diszkrimináció negatív hatásairól viszont a legritkább esetben esik szó.
Több amerikai cégnél hr-esként dolgozó kollégám is arról panaszkodott, hogy a vezetőség egységesen határozza meg a kvótákat, melyek szerint x számú női vezetőt kell alkalmazni a cégnél világszinten. A kollégáimnak ennek fényében kell toborozniuk, kiválasztaniuk és felvenniük az új munkavállalókat.
Az amerikai cégek vezetőségei nem hajlandóak szembenézni azzal, hogy milyen is valójában a magyar munkaerőpiac, ahogy azzal sem, hogy milyen a magyar társadalom összetétele. Az amerikai központban meghatározott számoknak kell megfelelni.
Meghatározzák, hány női vezetőt kell alkalmaznia a cégnek különböző területeken, és ez alól a mérnöki és a műszaki terület sem kivétel. Ezzel ráadásul nem csak a hr-es munkáját nehezítik meg, akinek így sokszor hónapokig kell keresnie a kvótáknak megfelelő munkavállalót,
de pozitívan diszkriminálják a nőket, melynek következtében számos tapasztalt és szakmailag elismert férfi jelölt kiesik.
Mivel meg kell felelni az elvárásoknak, több esetben kizárólag a neme miatt kerül vagy nem kerül valaki az adott pozícióba. A „sokszínűséget” kimaxoló cégeknél ugyanez van a szexualitással és a bőrszínnel is.
Félreértés ne essék, nincs azzal gond, ha törekszünk a jó értelemben vett sokszínűségre, és az állásinterjún lehetőséget adunk mindenkinek nemi, faji, nemzetiségi, nyelvi és szexuális identitásától függetlenül. Azonban végül ne azért vegyünk fel valakit a cégünkhöz, mert kisebbségi, nő, vagy homoszexuális, hanem azért, mert ő legalkalmasabb az adott pozíció betöltésére. Ha így teszünk, azt is elkerüljük, hogy észszerűtlen kvótákkal megbénítsuk a cégünk működését.
Pálkovács Boglárka
(a szerző HR szakember)
Egy válasz
Ha már munkaerőpiac és diszkrimináció. A Zara!!!! ,Massimo Dutti pl előszeretettel alkalmaz meleg fiúkat. Normális ember már eleve ki van zárva ha van ilyen jelentkező. Persze kimondva nincs, csak alkalmazva. A HR-s meg ráfogja, hogy ők a megfelelőek. Hogy nem feltétlen, az senkit nem érdekel. Nyilván ők is egy nem kimondott elvárásnak felenek meg. De miért is ?? Mert ha nem így tennének holnap már nekik sem lenne állásuk. Lenne helyettük egy meleg vki. És mindig mindenki mindenhol behódol. Vajon így mikor lesz ennek vége ?? Az én szakmámban /légiutas-kísérő/ is sok a meleg alkalmazott. Összegezve tapasztalataimat, borzasztóak. És mindenki hallgat és tűr.