A számok eltérőek az ország különböző pontjain, és míg a kisebb vidéki települések iskoláiban továbbra is elsősorban német gyerekek tanulnak, addig  Berlinben akár a 90%-ot is elérheti a „bevándorló háttérrel rendelkező” tanulók aránya. Ezzel a témával kapcsolatban készített interjút a Welt.de internetes portál Astrid Sabine Busseval, Berlin szociáldemokrata tartományi oktatásügyi miniszterével.

A baloldali kormánypárti politikus, aki hosszú időn keresztül Berlin Neukölln kerületében (ami a város egyik no-go zónájaként ismert) egy iskola igazgatójaként dolgozott, sajátos véleménnyel van arról a sokat mondó adatról, hogy a német főváros iskoláiban, kiváltképpen a felzárkóztató osztályokban a diákok nagy többsége nem német származású. Arra a kérdésre, hogy mit tanácsol azoknak a szülőknek, akik nem akarják ilyen iskolába küldeni a gyermeküket, Busse azt felelte, hogy először az intézményt kell megnézni, ami szerinte pozitív csalódást fog okozni. Emellett hozzátette, hogy

a valóság az, hogy a tanulók jó 40 százaléka nem német származású, így tehát meg kell barátkozni ezzel a ténnyel.

A Welt.de újságírója felvetette, hogy ezek szerint a szülők kénytelenek tudomásul venni, hogy gyermekük nagy valószínűséggel olyan iskolába fog járni, ahol az osztálytársai nagy része nem fog németül beszélni, mire a szociáldemokrata politikus azt felelte, hogy

amennyiben az iskola jól működik, a gyermek egy olyan osztályban is jól tanulhat, ahol sok olyan gyermek van, aki nem beszél németül.

A jövőben nem lesznek nyilvánosak a diákok anyanyelvéről szóló statisztikák

A tavaly alakult baloldali-zöld-liberális kormány megállapodása értelmében a továbbiakban nem fogják közzétenni, hogy mennyi nem német anyanyelvű gyermek tanul az iskolákban. Arra a kérdésre, hogy milyen érv szólt az átláthatóság ellen, Busse azt felelte, hogy

egy iskola minőségét sokkal jobban mutatják az ellenőrzések során készült jelentések, mint az, hogy a diákok milyen nyelveken beszélnek.

Az új felmérési rendszerben hat különböző adat kombinációjából születik az értékelés, ennek része a tanulók anyanyelve is.

Az interjú végén a Welt.de riportere felelevenített egy tavalyi felmérést, amelyből kiderült, hogy tíz neuköllni iskolában számos vallási eredetű zaklatás történt. Berlin oktatásügyi minisztere erre kitérő választ adott, kiemelte, hogy egy saját tanulmány elkészítését tervezik, és jelenleg keresik azt az egyetemet, amely megbízhatóan fel tudja venni és ki tudja értékelni az adatokat. Hozzátette, minden állami iskolának semleges helynek kell lennie, ideértve a politikai és a vallási kérdéseket is.

 

 

Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: pestisracok.hu

Egy válasz

Vélemény, hozzászólás?