A Védett Iskola Hálózatról szóló cikksorozatunk 2. része.

Az élőlények egyik alapvető ismérve, hogy szaporodnak fajfenntartásuk érdekében. Hogy miként sikerül ez a „fantasztikus”, nyugatinak nevezett, gigantikus erőforrásokkal megtévesztett civilizációnak, arról most nem szólunk. A következő lépcsőt vesszük górcső alá az embernél, egész pontosan azt, hogy a 21. században milyen veszélyes hatások érik a növendékeinket.

A tüneteket mindenki ismerheti. Nem olyanok a gyerekek, mint amilyennek lenniük kellene – tehát gond van az „outputtal”. A 21. században nem egészségesebbek, nem ügyesebbek, nem okosabbak, nem erkölcsösebbek, mint korábban, pedig a narratíva arról szól, hogy ezért működik minden gyermeket érintő intézmény. Olcsón…

Vörösmarty Mihály Gondolatok a könyvtárban c. művéből idézve: „Hol a nagyobb rész boldogsága?”

 

Az első ellenség: A TÚLZOTT JÓLÉT

Gyermekeinket – akár szegényebb, akár gazdagabb egzisztencia veszi őket körbe – a túlzott jóléttől meg kell óvni! Túlzott jólétben elérhetőek olyan eszközök és szolgáltatások, amelyek a kényelem érdekében nehezítik a teljes értékű felnőtté válás felé vezető utat.

Nézzünk néhány példát:

A dopaminhatás egy automatikus kémiai folyamat az idegrendszerünkben, szokták örömhormonnak is nevezni. Normális esetben a munka és az azt követő sikerélmény szépen termeli, az embert pedig motiválja („csak így tovább!”). A jólét és a velejáró kényelem megszünteti ezt az erőfeszítést, és könnyen, olcsón jutunk hozzá a valójában értéktelen, de dopaminhatást kiváltó eredményhez. A hitvány, de emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerek könnyen elérhetőek, de a hosszú távú negatív következmény fel van áldozva a pillanatnyi dopaminhatás oltárán. Ugyanez igaz akár a pornó elérhetőségére vagy a digitális eszközök használatára. Ezekkel kapcsolatban gyermekkorban a normális a zéró tolerancia!

Talán a digitális számológéppel kezdődött a gondolkodás kiszervezése, és ma eljutunk oda, hogy mindent meghatározott személyek közvetítésével veszünk tudomásul, legyen szó akár kreatív munkáról, hogy pl. látunk egy sárkányt ahelyett, hogy elképzelnénk, vagy műszaki összefüggésekről, melyekben a szabvány az egyetlen megoldás. Gyermekkorban mindez árt!

 

A második ellenség: A SZERTELENSÉG

Az élőlények között együttműködés – természetes módon – mindig szervesen alakul ki. Friedrich Carl von Savigny szerint a jog is ilyen módon kellene, hogy kialakuljon. A jog, amely a közös életérzésünket kellene, hogy kifejezze. Helyette szervetlen, azaz mesterséges világot építettünk. Miért a múlt idő? Mert jelenleg a szertelen világ épül.

Gyermekeink így egy életbevágóan fontos képességet nem sajátítanak el:

a végtelen mennyiségű újrakezdés, azaz az életre törekvés képességet.

A cserkésztáborok nyújtotta újrakezdési szerveződés éppen ezt a képességet kívánta pótolni a korábbi megszerkesztett világban. Szertelen világunkban pedig csak annyit látunk tünetként, hogy LMBTQ, mamahotel, kapunyitási pánik, valamint menekülés onnan, ahová születtünk.

A szertelenség betegsége ellen a gyógyszer az ERKÖLCS!

 

A harmadik ellenség: A ROSSZUL ÉRTELMEZETT TÖRTÉNELMI TAPASZTALAT

Az önmagát beteljesítő jóslatok kiválóan működnek, amikor félünk bármit is tenni, mert már tapasztalattal rendelkezünk. Eldobjuk a nemes szándékot és ki így, ki úgy, de tudomásul vesszük, hogy az erénynél fontosabb az élet. Ezért gyermekeinknek meg sem próbáljuk kollektívan tanítani, hogy milyennek kellene lennie az életnek, hanem odaadjuk azt kendőzetlenül, amink van. Tünetileg frusztrációt, szorongást, depressziót, öngyilkossági hajlamot látunk, mert a gyerek felfogja, hogy így nem éri meg élni.

A kapitalizmus hű szolgáiként egymás rovására versenyeztetjük őket és hamis hősök PR-szakemberei adják a példát számukra. „Irtózatos hazudság mindenütt!” – írta Vörösmarty. Valóban.

Gyermekeink ellensége az általános, ami mélyen a normális alá csúszott, de szerencsére sokan küzdenek azért, hogy a tünetek megszűnjenek, mert az ok – globális voltából fakadóan – megfoghatatlannak tűnik. A normalitás érdekében a gyermekeinket meg kell óvni, ha másként nem, egy Védett Iskola Hálózatban!

 

Németh Henrik,

VDTA-Iskola Hálózatvezető

 

(A Védett Társadalom Alapítvány Védett Iskola Hálózatáról bővebb információt az iskola.vdta.hu weboldalon lehet olvasni.)

 

Mi újság, iskola?

 

 

Vélemény, hozzászólás?