A tervek szerint az új szabályozás kötelezni fogja a tagállamok kormányait a médiafüggetlenség garantálására.

A médiaszabályozás számos területén egyelőre ütközik a tagállamok és az EP álláspontja. Míg a kormányok a hatáskörök egy részét megtartanák maguknak, addig a EP képviselők inkább közösségi szintű intézkedéseket, nagyobb kontrollt és több számonkérési lehetőséget szorgalmaznak. 

Ezek elérésére érdekében hamarosan elkészül az új európai médiaszabadságról szóló törvény. A jogszabály célja, hogy a nemzeti hatóságok olyan jogi környezetet hozzanak létre, amely garantálja a média függetlenségét, és

ami lehetőséget ad az Európai Bizottság számára jog betartatásáért szükséges fellépésre.

Gyorsított ütemben szeretnék elfogadtatni a jogszabályt

Sabine Verheyen német néppárti EP-képviselő keddi sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy még a jelenlegi EP-mandátumának lejárta előtt szeretne megállapodni, ugyanis a 2024. júliusában hivatalba lépő magyar, illetve az azt követő lengyel EU-elnökség alatt nem lát esélyt a megegyezésre, a 

két ország várható elutasító álláspontja miatt.

A tervezett jogszabály kötelezné a tagállamokat, a médiumokból közvetetten hasznosuló tulajdonosok nevének nyilvánosságra hozására, amelyeket a tagállamoknak egy uniós szintű adatbázisba kell majd feltölteniük.

Továbbá az EP meghatározná állami hirdetések felső határát is, mind az online platformoknak, mind a keresőmotoroknak juttatott hirdetések tekintetében. Ezeknek a hirdetéseknek az összege a jövőben nem lehet majd több 

mint az adott hatóság által az egész országban kiosztott teljes reklámköltés 15 százaléka,

amennyiben elfogadják a jogszabályt. Az EP a reklámok alapjául szolgáló közönségmérést is pártatlanná akarja tenni.

Forrás:Mandiner

Egy válasz

Vélemény, hozzászólás?